Is het voor de gezellige noot of voor de vrolijke noot?

Ik ben toi toi toitjes aan het maken. Maar is de uitdrukking:
Voor de gezellige noot.
Of is het:
Voor de vrolijke noot.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.7K
Amadea
12 jaar geleden
Wat zijn toi toi toitjes? Ik ken 'toi toi toi' alleen als uitdrukking om iemand succes te wensen!
bamibal
12 jaar geleden
Of bedoel je taai-taai? Dat zou in deze tijd ook goed kunnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Toi toi toi. Is de uitdrukking. En ik maak van die dingetjes waarmee je dus mensen succes wenst. Toi toi toi-tjes dus.. ;p
bamibal
12 jaar geleden
Oh, "dingetjes"!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken alleen vrolijke noot (en "hoge nood", maar dat is heel wat anders ;-) ). Maar wat heet "echt fout". Er lijkt mij niets mis met een beetje creatief zijn met taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net even gegoogled op "noot zorgen" en je blijkt onder andere ook nog een komische, prettige, persoonlijke, zomerse, subtiele fruitige en humoristische en muzikale noot te hebben :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha @bamibal ja sorry. Je kunt van alles maken om mensen succes te wensen. ;p Daarom zei ik voor het gemakmaar gewoon "dingetjes"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't met Marjo eens. Zet er gewoon neer wat je wilt. Ik vermoed zelfs dat mensen die bij deze vraag zeggen dat "gezellige noot" fout is, het zelf niet helemaal juist hebben, daar "noot" o.a. de betekenis "aanvulling" heeft. "Vrolijke noot" is zo'n verstarde uitdrukking, maar ik durf er best wat onder te verwedden dat men vroeger voor allerlei dingen "noot" gebruikte, dus ook voor "gezellige noot".
crispy
12 jaar geleden
ik zou gaan voor de komische noot, maar ik denk dat Widar gelijk heeft en het 'vrijheid blijheid' is als het om komische noten gaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke. Dankjewel allemaal. Omdat gezellige noot niet fout is en ik die veel op google vond als uitdrukking maar vrolijke noot de goede is, heb ik het door elkaar gebruikt. Sommige hebben er nu een met vrolijke noot en anderen gezellige. Nogmaals bedankt.

Het beste antwoord

De uitdrukking is: Vrolijke noot.

Een vrolijke noot is een komisch element te midden van serieuzer materiaal, vaak bedoeld om de spanning wat te verminderen. Als stijlfiguur heeft een vrolijke noot vaak de vorm van een komische scène, een komisch personage of een scherpzinnige dialoog.
"

Je kunt ook wel de gezellige noot gebruiken.
Dat is dan een tintje gezelligheid aan het geheel.
Zoals hier:
""""En natuurlijk mogen de artiesten van de PalingSound niet ontbreken, zij zorgen voor de gezellige noot onderweg.""
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"Vrolijke noot" wordt het meest gebruikt:
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22gezellige+noot%22&word2=%22vrolijke+noot%22
bamibal
12 jaar geleden
voor de gezellige noot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken alleen de uitdrukking "vrolijke noot". Ik heb nog nooit iemand "voor de gezellige noot" horen zeggen. Vind dat ook heel vreemd klinken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezellige noot, vrolijke noot en anders pepernoot!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrolijke noot is een officiele uitdrukking.
Gezellige noot is een woordgrap.
Als je het verlengt staat er, gezellig genoten.