Heeft erythritol invloed op insuline in je lichaam?

Volgens vele heeft erythritol geen invloed op je insuline, maar ik hoor ook dat wanneer je iets zoets tot je neemt, er automatisch een signaal naar je hersens gaat dat er suiker aankomt, en het daardoor toch invloed heeft op je insuline. Ik ben benieuwd of iemand me kan vertellen hoe het nu echt zit, alvast bedankt!

2 weken geleden
tinus1969
2 weken geleden
Er is idd wat onderzoek (obv frisdrank met zoetstof) dat er op wijst dat er idd ‘automatisch een signaal naar je hersens gaat dat er suiker aankomt, en het daardoor toch invloed heeft op je insuline’. Masr het is onduidelijk/onbewezen hoe dit precies zit. Er is geen robuust antwoord op je vraag.
ronron1212
2 weken geleden
Hoe kom je daarbij @tinus1969
tinus1969
2 weken geleden
@ronron1212 zie bv https://www.nederlandslank.nl/aandoeningen/diabetes/diabetes-door-cola-light
Ik heb ook wel eens in pubmed gezocht, er is ook wat wetenschappelijke literatuur.
HeerVoldemort
een week geleden
Dat gebeurt alleen bij frisdranken met zoetstoffen. Tenzij het zoetstoffen zijn als Stevia of Erythritol (er is er nog 1 maar die herinner ik mij niet meer, komt uit een vrucht) Er zijn echter nog geen frisdranken die alleen deze 2 (3) middelen als zoetstof gebruiken. Er zit altijd een andere zoetstof bij in, zoals bijvoorbeeld aspartaam, sucralose en weet ik veel welke soorten er nog meer zijn. Ik heb het zelf getest op nuchtere maag bloed geprikt met zelftest. Bloedsuikerspiegel 4.3 Daarna met echte stevia (niet zo'n pot poeder uit de supermarkt, daar zit andere troep bij in) en erythritol, een drankje gemaakt door dit op te lossen in water en daarna op te drinken op nuchtere maag. Half uurtje later weer prikken: 4.3 Doe. Dat met een glas cola, toen had ik 12.9
HeerVoldemort
een week geleden
Mijn eerste zin: Dat gebeurt alleen bij frisdranken met zoetstoffen.
Moet zijn: Dat gebeurt alleen bij frisdranken met zoetstoffen en suiker.
WillyKeto
een week geleden
Dank voor de antwoorden en reacties. Dit helpt mij enorm dus wordt enorm gewaardeerd. Ik hoopte al dat iemand de proef op de som zou hebben genomen, dat is de meest betrouwbare methode natuurlijk, vooral omdat de wetenschap zich vaak tegenspreekt. Heel fijn om te weten dat ik erythritol gewoon kan gebruiken zonder negatieve gevolgen voor de bloedsuikerspiegel, dat maakt mijn keto leefstijl een stuk aangenamer.
@heerVoldemort, wellicht bedoel je monkfruit als laatste zoetstof? Enfin hartelijk dank voor de geboden hulp!

Antwoorden (1)

Nee. Erytritol wordt niet gemetaboliseerd in het menselijk lichaam. Door de structuur en opbouw van deze natuurlijke polyol kan het niet afbreken. Het wordt grotendeels opgenomen in de dunne darm en verlaat het lichaam via de urine zonder dat het invloed heeft op de spijsvertering. Het verhoogt de bloedsuikerspiegel niet en veroorzaakt geen insulineafgifte. Daarom is het geschikt voor mensen met diabetes.
Amadea
2 weken geleden