Wat zit er nog meer in bananenchips dan banaan, suiker en vet?

Naar aanleiding van de vraag van SingingCoyote13 of er zwavel in bananenchips zit, ging ik eens naar de ingrediënten kijken.

Tot mijn verrassing bevat de biologische (duurdere) variant minder banaan (58%) dan de normale (76%). Maar wat is de overige 42% of 24% dan?

AH Biologisch Bananenchips #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi470028

AH Bananenchips #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi448556

TurfGraver
2 weken geleden
42% = 12% rietsuiker en 30% kokosolie.
Die ander:
Ingrediënten: 76% banaan, kokosolie, suiker, bananenaroma.
Waarvan toegevoegde suikers 7.9g per 100 gram (zeg maar 8%).
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
Zie de ingrediënten, die worden vermeld op de pagina's die je zelf geeft
HeerVoldemort
2 weken geleden
30% kokosolie, dat lijkt me zo gigantisch veel
TurfGraver
2 weken geleden
Tis ook niet bijster gezond. :)
HeerVoldemort
2 weken geleden
Nee, dat den ik ook niet. Maar ik zou verwachten bij 30% olie dat er een laag in de zak drijft.
TurfGraver
2 weken geleden
Kokosolie is hard bij kamertemperatuur en daarom wordt het ook wel kokosvet genoemd. Het smeltpunt ligt op een temperatuur van tussen de 24-26 graden Celsius.

Antwoorden (1)

Kokosolie: Vaak gebruikt als vetbestanddeel voor het frituren of bakken van de bananenchips.

Smaakstoffen: Dit kunnen natuurlijke of kunstmatige smaakstoffen zijn om de smaak van de chips te verbeteren.

Zout: Er kan een kleine hoeveelheid zout worden toegevoegd om de smaak te verbeteren.

Conserveermiddelen: Sommige bananenchips kunnen conserveermiddelen bevatten zoals zwaveldioxide of sulfieten om de versheid en kleur te behouden.

Andere zoetstoffen: Naast suiker kunnen ook andere zoetstoffen zoals honing of siroop worden gebruikt.

Specerijen: Bepaalde soorten bananenchips kunnen kruiden bevatten zoals kaneel of nootmuskaat voor extra smaak.

Zuurmiddelen: Citroenzuur of andere zuurteregelaars kunnen worden toegevoegd voor de smaakbalans of om de zuurgraad te reguleren.

Antiklontermiddelen: Deze ingrediënten helpen voorkomen dat de chips aan elkaar klonteren.
een week geleden